הקדמה:

חשוב להבין שצריך לעשות פעילות גופנית ללא קשר למבנה שלנו.
בדרך כלל נוכל לראות שלושה סוגים של מבנה גוף אצל בני האדם:
אנדומורף (Endomorph), אקטומורף (Ectomorph) ומזומורף (Mesomorph).​

אז מזה כל המילים האלה?

האנדומורפים

אלה שמתלוננים כל הזמן שהם רק חושבים על אוכל ומעלים 10 קילו.
בדרך כלל יהיה להם מבנה עגול ואגן רחב. פנים עגלגלות ועצמות כבדות.
מבנה גוף כבד ובאמת הם רגישים מאוד למזונות מסויימים. הדבר הזה נמדד לפי ההיסטוריה של אותו אדם. לדוגמא: מוצא, גיל הרגלים וכו'.
האנדומורפים יכולים להעלות שריר מהר אבל יחד עם זאת גם שומן.
בדרך כלל אנשים עם הרבה כוח אבל אופי עצלני. לא זזים הרבה והחילוף חומרים שלהם מאוד איטי. אוגרים בקלות שומן ועדיף להם להתרחק מדברים מתוקים וחטיפים.

איזה הרגלים חשובים לכם?

תזונה לאנדומורף צריכה להיות עשירה בחלבון, שומן וקלה בפחמימות. כן שמעתם נכון. עשירה בשומן. למה? כי שומן לא משמין. אך פחמימות מסויימות כן.

האקטומורפים

אלה שמתלוננים כל הזמן שהם לא מצליחים להשמין. בדרך כלל יהיה להם מבנה צר, ארוך ואגן צר. פנים צרות ועצמות בולטות. מבנה גוף קליל וקשה להם לעלות במשקל. האקטומורפים מתקשים לעלות בשריר אבל גם לא אוגרים שומן. חילוף החומרים שלהם מהיר מאוד. אבל אם שומן אז בדרך כלל בבטן התחתונה. בשנים המבוגרות יותר יש להם נטייה לפתח כרס קטנה.

המזומורפים

אלה שכולנו שונאים באמת, בעלי מבנה אטלתי ושרירי. בדרך כלל יהיה להם מבנה כתפיים רחב ואגן צר. פנים סימטריות וגובה ממוצע. מבנה גוף של שחקן אולימפי. יכולים לעלת מהר במשקל אבל גם כך להוריד אותו. המזומורפים יכולים להעלות שריר מהר מאוד וכמעט ללא שומן בכלל, אם קולעים נכון בתזונה . חילוף חומרים יציב וחזק גם אם לא מתאמנים כל כך הרבה. אך ישנה נטייה להשמנה או הרזייה תלוי בדרך כלל בהיסטורית התזונה של אותו אדם. בדרך כלל אנשים עם הרבה יכולות ויציבה טובה. יכולים לעשות כמעט הכל. עצמות קלות אך הרבה מאוד שריר שנראה לעין.

לפני שתתחילו להגדיר את עצמכם ולחפש את הפגמים כדאי שתדעו שהיום במיוחד בארת ישראל. מכיוון ויש ה גייון של אנשים. ישנם גם שילובים של השניים. אנדו-אקטו מזו-אנדו וכו'.
לכן תמיד תזכרו שיש להסתכל על כל מקרה לגופו. ויש לקחת בעל מקצוע עם ניסיון שיעזור לכם לאבחן את המבנה שלכם.
אפשר להגיד שהמזומורפים הם בעלי התושייה מכולם, אבל מניסיונ המקצועי והאישי, אפשר לשנותת הכל. צריך רק להתמיד.

סיכום:

בסופו של יום יש חשיבות מאוד גדולה למבנה הגוף שלנו וחשוב מאוד שנכיר את ההבדל. הדבר הזה יכול להועיל מאוד בזמן בניית תכנית אימונים והסתכלות כללית על התקדמות והצבה של יעדים.
לכל מבנה יש את הפלוסים והמינוסים שלו ואי אפשר לשנות את המבנה שלנו, לכן חשוב מאוד שנדע לקבל את מה שיש לנו ולדעת למנף את זה קדימה.

 

מקווה שהמידע עזר לכם.

יחיאל חוברה מנכ"ל ובעלים Best Fitness

כתבות נוספות שיעניינו אותך

שיטות אימון מתקדמות

שיטות אימון מתקדמות אימון מחזורי? סופר סט? דרופ סט?מזה הקודים האלה.ובכן לאימונים יש הרבה שיטות ורובנו עובדים על שתי שיטות

Read More »

פחמימות

פחמימות כאשר אנחנו אוכלים פחמימה היא מתפרקת ע"י האינסולין בדם וכך נוצרת לנו אנרגיה זמינה בשרירים. כאשר אנחנו אוכלים פחמימה

Read More »